تجزیه و تحلیل مشاغل سازمان

تعریف شناسنامه مشاغل سازمان (عنوان، شرح و وظایف شغل و فعالیت‌های ‌کاری)

تجزیه و تحلیل شغل

در تحلیل شغل بایستی طبقه‌بندی و تعیین وظایف مشاغل انجام شود سپس شایستگی‏های (عمومی، مدیریتی و تخصصی) لازم برای تصدی و انجام مطلوب وظایف شغلی احصا گردد

در بخش طراحی مشاغل، به منظور تعریف مشاغل در صورتی که در سازمان تعریف مشاغل صورت گرفته باشد از آنها استفاده می‌شود و در صورتی که وجود نداشته باشد از معتبرترین استانداردهای جهانی طبقه‌بندی مشاغل، نظیر سیستم طبقه‌بندی مشاغل (SOC)، استاندارد مهارت‌ها، شایستگی‌ها و مشاغل اتحادیه اروپایی (ESCO)، استاندارد بین‌المللی طبقه‌‌بندی مشاغل (ISCO)، واژه‌نامه عناوین شغلی (DOT)، بهره گرفته خواهد شد.

01

تعریف مشاغل

02

تعیین وظایف کاری

به منظور تعیین قالب کلی طراحی نظام کارراهه، سیستم طبقه‌بندی مشاغل (SOC) به عنوان مبنای کار قرار می‌گیرد. براین اساس وظایف کاری نیز طبق این استاندارد، و سایر استانداردها اشاره شده که معادل‌سازی شده است، برای هر یک از مشاغل سیستم طبقه‌بندی مشاغل تعیین شده است. البته در فاز پیاده‌سازی طرح، در صورتی که شرح وظایف پست‌‌های سازمانی در اختیار تیم تحقیق قرار گیرد، وظایف کاری براساس مستندات سازمانی متناسب‌سازی خواهد شد.

طراحی نیازهای آموزشی مشاغل با توجه به اطلاعات کلی شغل که درنتیجه مراحل قبل نسبت به موقعیت کلی شغل و وظایف قلمرو آن به دست آمده است.، انجام می‌شود. در این بخش با استفاده از الگوی‏های نیازسنجی مبتنی بر مدل استاندارد 10015، الگوی نیازسنجی مبتنی بر مدل TTM، روش دیکوم و الگوی شغل و شاغل به بررسی عوامل و ویژگی‌های مربوط به سازمان و شغل شناسایی، تحلیل و استخراج دانش، مهارت و نگرش‏های لازم جهت انجام بهتر و دقیق تر هر جزء وظیفه و همچنین انواع فعالیت‌هایی که در شغل انجام می‌شود، پرداخته می‌شود.

03

تعیین استانداردهای نگرشی، دانشی و تخصصی مشاغل

مشتریان ما

جهت دریافت اطلاعات بیشتر با ما تماس بگیرید